Bloggera

Gammal vävstol kapar priset på bränslecellsbil


skrivet den 25 feb av Admin, klockan:13:50
En specialbyggd cirkulär vävstol gör det möjligt att producera trycktankar av kolfiber i industriell skala.
Jämfört med tidigare teknik innebär det dramatiska prissänkningar.

Vätgasen ställer nämligen extrema krav på täthet, och de första generationerna trycktankar kunde kosta mer än själva bränslecellsstacken.
Vi sänkt kostnaden för drivlinan och trycktankarna med 95 procent, sade Toyotas chefsingenjör Satoshi Ogiso.

Resultatet är den nya Mirai, som började byggas i december. Prislappen i Japan ligger nu på motsvarande 535 000 kronor. I Europa blir priset 66 000 euro plus skatt, vilket motsvarar cirka 740 000 kronor i Sverige. I USA kommer den att kosta knappt 480 000 kronor, men subventioner på minst 80 000 kronor tillkommer.

Om fem år räknar Toyota med att tillverka 10 000-tals bränslecellsbilar per år. Kostnaden för drivlinan ska då ha pressats ner ytterligare 50 procent. Toyotas bränslecellsbil ska år 2020 inte kosta mer än en laddhybrid i samma storleksklass, vilket innebär sänkningar på mellan 30 och 40 procent jämfört med dagens priser.

Det ska åstadkommas i första hand genom att industrialisera produktionen av de två dyraste komponenterna: trycktankarna och bränslecellsstacken. Automatiserad masstillverkning, parallellt med fortsatt kostnadsjakt, är receptet.

Resten av bilen är redan prispressad. Den består av delar som Toyota sedan tidigare massproducerar i sina hybridbilar: elmotorn, batteriet (nickel-metallhydrid), axlarna, kraftöverföringen. Grunden är identisk med hybridbilen Camry, som tillverkas i hundratusentals exemplar.

Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Comments are closed